Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

vineri, 20 mai 2016

Cozonac din...bile






                       Intr-adevar,e minunata ideia de a imparti aluatul de cozonac in bile care se umplu dupa dorinta,apoi se formeaza cu ele cozonacul.Am luat aceasta ideie de la Sidonia Toncean, Sidy cum ii spunem noi,care,luna aceasta,este gazda provocarii Weekend cu spor.
                       Dupa cum se stie,bloggerul gazda,pune la dispozitie cateva teme de pe blogul sau pentru ca participantii sa aleaga una sau mai multe retete pe care le vor reproduce.Sidy,marinimoasa si generoasa cum o stim,ne-a pus la dispozitie intregul blog pentru a alege retete.Foarte greu de ales.Aperitive,supe,dulciuri,salate,paste,mancaruri...gasesti pe blogul ei tot ce vrei.Retete frumos ilustrate si atent explicate care te imbie doar la vederea imaginilor.
                       Mi s-a parut interesanta ideia de a face cozonacul din bile,asa ca am zis,hai sa incerc.Si nu e singura reteta pe care o incerc de pe blogul Sidoniei.M-am mai inspirat de pe blogul sau,iar alte retete sunt pe "lista de asteptare".deocamdata.Dar le va veni si lor randul.
                     Mi-a placut mult ca a respectat reteta de aluat  de cozonac a mamei sale.Nu difera cu mult de reteta mea,care e tot de la mama mea.Am respectat reteta Sidoniei,doar ca am redus un pic cantitatile.



                    Ingrediente:
                 1kg faina,300gr zahar,1 lingurita sare,3 oua,2 galbenusuri,o lingurita turmeric (nu am avut sofran) esenta de vanilie,coaja de portocala.50 gr drojdie,2 ling untura,200 gr lapte.


              Mod de preparare:
          Drojdia se sfarama si se amesteca cu laptele caldut si 50 gr zahar.Se lasa la cald,pana incepe sa faca basici.
          Intr-un vas se amesteca faina cu restul ingredientelor.Se adauga maiaua si se franata bine pana..."asuda grinda",cum spunea bunica.In timpul framantarii se adauga,putin cate putin,untura la temperetura camerei.Cam dupa o ora de framantat aluatul se pune la cald,in loc ferit de curenti de aer,sa dospeasca.
          Cand si-a dublat volumul,se infaineaza masa si se rastoarna aluatul.Se imparte in bile egale,care se intind cu mana,se umplu,se refac la loc,apoi se monteaza in tava de cozonac unsa.
Eu le-am cladit intr-o forma rotunda,mai inalta,pe care am tapetat-o cu zahar caramelizat.Am pus doua randuri de bile umplute cu nuca.
       Nuca macinata,cam 250gr, se amesteca cu 200 gr zahar,coaja de lamaie,apoi se opareste cu 50ml lapte clocotit.Albusurile ramase de la aluat se bat spuma tare si se ameesteca cu nuca.Se formeaza o pasta de nuca cu care se umplu bilele.
     La fel,se pot umple cu mac,stafide,rahat.
     Dupa ce a mai stat 15 min la dospit,se unge cozonacul cu ou si se da la cuptorul dinainte incins.
    Este gata cand e  crescut si frumos rumenit,adica dupa aproximativ 60-70 min.
    Se scoate din cuptor si se lasa sa se racoresca,apoi se scoate din forma si se pune pe un gratar sa se raceasca complet.Se feliaza si se poate servi.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pentru ca toate comentariile necesita aprobare, este posibil ca ele sa nu apara pe blog imediat. Nu este nevoie sa lasati un comentariu de mai multe ori. Va multumesc!