Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

joi, 29 decembrie 2016

Cozonaci pufosi si aromati







                                Cu nuca,mac sau rahat sau orice alte umpluturi ,cozonacii sunt deliciul  meselor festive de Craciun sau de Pasti.Aceasta reteta,inspirata de Oana de la Savori Urbane,este una deosebita deoarece cozonacii se desfac in fasii si raman proaspeti zile in sir.Seamana cu briosa frantuzeasca deoarece se foloseste untul clarifiat,topit si caramelizat.Acesta da o aroma si un parfum deosebite aluatului.Iata despre ce e vorba.



                                   Ingrediente:
                               1kg faina,6 galbenusuri,1 ou,300ml lapte,150 gr unt,200 gr zahar,coaja rasa de la o lamaie,coja de portocala zaharisita,50 gr drojdie,zahar vanilat,100 ml lichior de caise,20 gr sare.


                                   Mod de preparare:
                               Oana a divizat ingredientele in doua parti:o parte tip maia,si o parte dulce-grasa.
Astfel,laptele se incalzeste nu prea tare si se dizolva drojdia in el.Se adauga 700gr faina si se amesteca pana se obtine un aluat dens,gros care se lasa sa se odihneasca 30 min.
                               In acest timp se prepara a doua compozitie.Untul se topeste si se prajeste pana devine roscat si se separa.Se lasa sa se racoreasca.
                                Intr-un castron se amesteca  galbenusurile si oul intreg cu zaharul,vanilia,sarea,coaja de portocala taiata marunt si coaja de lamaie rasa.Se adauga untul si lichiorul si se amesteca totul bine.La copt,alcoolul se evapora ajutand la cresterea aluatului.Va rezulta o maioneza dulce.Se adauga restul de faina (300 gr) si se lasa sa stea 15 min.
                                Dupa acest timp se unesc cele doua compozitii si se trece la framantat.Cu mana,se framanta aproximativ o ora,timp in care aluatul va deveni omogen,elastic,neted ,nelipicios si se intinde in fasii lungi.Cu robotul de bucatarie e mai usor si dureaza mai putin.Aluatul astfel obtinut se acopera cu un servet si se lasa la dospit 2 ore,in loc cald,fara curenti de aer.
                                De aici,nu am mai lucrat dupa indrumarile Oanei,pentru ca eu nu am impletit sulurile,ci le-am lasat asa.Am impartit aluatul in trei parti egale,am intins fiecare parte in cate o foaie dreptunghiulara pe care am intins umplutura uniform,apoi am rulat foaia.Fiecare sul l-am pus intr-o tava de chec unsa cu unt. Formele cu cozonac se mai tin la dospit 1 ora,dupa care,se ung cu ou batut si se dau la cuptorul incins.
                                 Aproximativ 50-60 min.se tin cozonacii in cuptor,dupa care,se scot,se rastoarna pe un gratar si se lasa la racit.



                                 
               Umpluturile difera dupa preferintele fiecaruia.Eu i-am umplut cu nuca,mac si rahat.Cate unul din fiecare.
               - 500gr nuca macinata,200gr zahar,coaja rasa de lamaie
               - 350gr mac macinat,200gr zahar,coaja de lamaie,vanilie
               - 500 gr rahat taiat cubulete,coaja de portocalazaharisita,taiata mai mare.
              Cele 6 albusuri le-am batut spuma tare  cu 6 ling zahar.Se adauga in nuca si in mac bezea,atat cat sa rezulte o pasta cremoasa,sa se poata intinde pe foaia de aluat.

               Au iesit trei cozonaci dolofani,gustosi si aromati.Multumesc,Oana!            


                                   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Pentru ca toate comentariile necesita aprobare, este posibil ca ele sa nu apara pe blog imediat. Nu este nevoie sa lasati un comentariu de mai multe ori. Va multumesc!